top of page
Zoeken
Foto van schrijverFrouke van Es

DE 5 MEEST GEMAAKTE FOUTEN IN LOGODESIGN

Hoe moeilijk kan het zijn, zo'n vormpje met wat lettertjes?



Hoe maak je een goed logo? Een logo ontwerpen is moeilijker dan het lijkt. Een goed logo ziet er niet altijd ingewikkeld uit, terwijl er wel een hoop moeite in zit. Onbewust weten we allemaal wel een beetje waar een een logo aan moet voldoen. Je ziet meestal wel het verschil tussen een schilderij, illustratie, een logo of een zooitje ongeregeld. Maar een logo màken, of beoordelen als je er eentje laat ontwerpen, is een ander verhaal. Op het ontwerppad liggen een hoop valkkuilen waar je in kunt kukelen. Ik zet ze voor je op een rijtje:



EEN LOGO IS EEN HINT, EEN CLUE EEN LOGO VERTELT NIET HET HELE VERHAAL






1. Te veel ideeën in één logo


Een goed logo leunt op één idee: het zogeheten concept. Denk aan McDonalds. De gele M is een verwijzing naar de bogen van het originele McDonalds-filiaal. Dat is al iconisch genoeg. Het logo heeft niet meer nodig dan die gele M, anders zou het erg druk worden. Dit geldt voor vrijwel alle beroemde logo's. Stop je te veel in een logo, dan is het geen logo meer maar een illustratie.



2. Te veel lettertypes


De stelregel is: maximaal 2 lettertypes in een logo. Het wordt anders al gauw een kakafonie. Door de opkomst van handlettering zie je vaak lekker veel letterstijlen door elkaar gebruikt worden op borden, in quotes, etc. Dat kan er heel leuk uitzien, maar in een logo is het too much, zoals in onderstaande voorbeelden.


3. Te uitleggerig

Twee poppetjes naast de bedrijfsnaam om aan te geven dat het een coachingdienst betreft. De tekst 'oliebollenkraam' op een oliebollenkraam. Een kies in een tandartslogo. Veel bedrijven vragen in in eerste instantie om een duidelijk plaatje dat zou uitleggen wat voor dienst of product het betreft. Het is een grote misvatting dat dit nodig is. Hoe meer je uitlegt, hoe... 'stommer'. Denk maar eens aan een paar beroemde logo's. Geen van alle maken in hun logo duidelijk waar het om gaat. Wat is een goed logo dan wel? Het is een clue, een hint. Het roept de juiste onbewuste assocaties op. Vergelijk het met het dragen van kleren die je bij je passen op een date. Het geeft je date een idee, maar het vertelt nog niet tot in detail wie je bent. Een logo hoeft ook niet het hele verhaal te vertellen en hoeft niet duidelijk te zijn. Apple maakt in haar logo niet duidelijk dat het computers verkoopt. De swoosh van Nike vertelt niks over sport.




4. Gebruik van 'slechte' lettertypes

Dit is een lastige. Als niet-ontwerper heb je niet geleerd om te zien welke letters slecht zijn ontworpen of ongewenste assocaties oproepen. Je kent misschien wel comic sans, het meest verguisde lettertype ooit! Vele kinderdagverblijven of andere producten en diensten die met kinderen te maken hebben zitten helaas opgescheept met dit lettertype. Het lijkt zo logisch: een lekker vrolijk, speels lettertje en klaar ben je. Wat is er dan zo erg aan comic sans? Afgezien van het feit dat je die letter óveral al ziet, zijn letters die eruit zien alsof ze geschreven zouden moeten zijn (maar dat niet écht zijn) duidelijk zichtbaar nep. Die letters proberen iets uit te stralen wat gewoon heel hard niet lukt. Alleen al daarom wordt comic sans zo gehaat. Verder zitten veel lettertypes niet zo best in elkaar. Vooral gratis letters zijn gewoon een beetje krakkemikkig. Een leek weet misschien niet precies waar het aan ligt, maar neemt het wél onbewust waar in een logo.




5. 'Gewoon een leuk plaatje': een logo zonder concept

En de ergste van allemaal: een ondoordacht logo. Iedereen kan een komkommersticker plakken naast de naam van de komkommergroothandel. Dat maakt het nog geen logo. Als het zo zou werken, zouden alle logo's van één branche op elkaar gaan lijken (uche uche, tandartsen...). Zeg maar dag tegen eigenheid op die manier. Goede logo's zijn daarom eigenlijk altijd expres 'verdergezocht', en dat is de bedoeling. Kijk naar het logo van Carrefour: een Franse supermarktketen. De C van Carrefour vind je in het midden van een roodblauw (=Franse vlag) ruitje. Als je beter kijkt zie je een rode en blauwe pijl, wat verwijst naar de naam Carrefour (betekent splitsing in het Frans). Hier is over nagedacht :)

Zoek je voorbeelden van behoorlijk goede logo's? Geen enkele bron is foolproof, maar op pinterest krijg je over het algemeen best goeie en moderne dingen te zien. Ook Behance is een goede resource. Wat vind jij een goed of slecht logo?


0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page